Workshop communicatie
Wij bieden een groep van vijftien high potentials, werkzaam zijn bij verschillende sportbonden, een persoonlijk ontwikkel en uitwisselingsprogramma aan. Als onderdeel van dit talentprogramma bieden wij hen ook graag handvatten rondom het thema communicatie.
Profileren, positioneren en confronteren
Tijdens het afstemmingsgesprek kwam naar voren dat er in de groep verschillende behoeften waren ten aanzien van het thema communicatie: profileren, confronteren en de mogelijkheden van verschillende communicatiestijlen.
De workshop heeft de kaders geduid, welke van toepassing zijn op de uiteenlopende communicatievragen.
Communicatie gaat in de kern altijd over
- 'Ik' in relatie tot de ander
- Overeenkomende of verschillende belangen
- Effectiviteit van handelen door het beïnvloeden van jezelf
Communicatie wordt bepaald door
- Wat is de context en welke factoren hebben invloed op het gesprek?
- Wie is de ander en zijn diens belang?
- Wie ben ik en zijn mijn doelen?
Samenwerken komt tot stand door
- Wat - is de opdracht die uitgevoerd dient te worden?
- Hoe - gaan we de opdracht vormgeven?
- Wie - zijn er verantwoordelijk voor het resultaat?
Vorm van de workshop
Uitgangspunt voor de vorm was: er is geen goed of fout, wel effectief of niet effectief.
De workshop is inhoudelijk vormgeven door
- Het uitbeelden van door de deelnemers ingebrachte casuïstiek
- Rollenspelen aan de hand van eigen praktijksituaties
- Het driedimensionaal ervaren, bewust worden en toepassen van de theorie.
|
Reacties
Daphne wist letterlijk en figuurlijk frisse wind(t) in de groep van talenten uit de verschillende sportbonden te krijgen. Haar heldere en directe manier van communiceren was een inspiratie voor alle deelnemers."
Ik was geen onderdeel van de groep maar mocht aan de zijlijn deelnemen. Toch heb ook ik er veel van geleerd. Ik kijk er daarom met veel plezier op terug!"