Resultaatafspraken
Ontwikkel een training waarbij onze leidinggevenden ondersteunt worden bij het vertalen van onze ambities en Key Performance Indicators (KPI's) naar resultaatafspraken. Daarbij zien wij ook graag dat leidinggevenden sturen op resultaat en aanspreken op gedrag, met behoud van de relatie.
Contextanalyse
De training is voorafgegaan door een representatief aantal analysegesprekken gehouden met deelnemers en belanghebbende. De uitkomsten van de interviewgesprekken zijn vertaald naar:
- Een voorbereidingsopdracht die de deelnemers een week van te voren ontvangen hebben
- Een op maat training passend bij de vraag en de context die in kaart is gebracht.
Opbouw van de training
Het programma van de training was erop gericht om een fundering aan te brengen waarna kon worden overgegaan tot het maken van resultaatafspraken, trainingsopbouw.
KPI's vertalen naar functie specifieke resultaten
- Wat betekent een bepaalde KPI - concreet - voor de verschillende instellingsfuncties?
- Een gezamenlijke aftrap om aansluitend zelf mee aan de slag te gaan.
Resultaat van de arbeidsrelatie
- Wanneer er 100% salaris wordt betaald, mag er en navenant resultaat verwacht worden
- Wat is het effect als een leidinggevende taken van de eigen medewerker overneemt?
Effectieve communicatie
- Hoe geef je vorm aan een resultaat- en mensgerichte arbeidsrelatie?
- Hoe stimuleer je dat de ander de verantwoordelijkheid neemt voor de eigen 50%?
Feedback
- Wat is de waarde van en wat maakt het een lastig thema?
- Hoe creëer je een context waarbinnen de kans dat de boodschap wordt opgepakt het grootst is?
- Vragen, geven en ontvangen.
Vorm van de training
De training sterk gericht op de bestaande en gewenste praktijk, waarbij veel ruimte is ingeregeld voor praktijksimulaties.
Het dagprogramma is vormgegeven door
- Kennismaking
- Kennisdeling
- Kennis eigen maken
- Kennis in de eigen praktijk
|
Reacties
Resultaten:
*Sterker bewustzijn wat er speelt bij het formuleren van resultaatafspra ken
*Verbeterd protocol
*Feedback-vaardigheden getraind
*Het eigen management team beter leren kennen vwb dit onderdeel (leerzaam om dit samen vanuit een organisatie te doorlopen)
*De noodzaak ervaren resultaatafspra ken nu ook verder te operationaliser en (zou anders nog wel op de achterste brander hebben kunnen belanden)"